Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

23 June 2010

(DERITA) RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN (KRONI) DIUTAMAKAN !


PDF Cetak Emel
Ditulis oleh Ketua Penerangan DMPP
MONDAY, 28 DECEMBER 2009 12:53

Sesekali menulis, kemudian berehat, bukan berehat apa, tetapi melihatkan terlalu banyak peristiwa yang berlaku di dalam Negara Malaysia yang kucintai ini, menjadikan terkedu dan terkesima dibuatnya.
Berbagai desakan dan gesaan yang mengkehendaki kerajaan bersifat lebih telus dan berintegriti memerintah negara, tetapi kerajaan UMNO-BN terus dengan sifat dan corak yang sama sahaja. Senyap dan tuli sahaja, seolah-olah segala kebejatan yang berlaku adalah perkara biasa, yang rakyat harus terima bulat-bulat. Apa nak jadi dengan kerajaan ini ??!!

Apakah kerajaan sekarang ini ada kerja (agenda) lain yang telah menyebukkan mereka? Tidak sempat itu dan tidak sempat ini? Apa tugas mereka sebenarnya? Segala perkara dalam Negara ini tak selesai. Hendakkan rakyat-miskin sifar, tapi GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan) akan diperkenalkan. Hendakkan rakyat bekerja keras, yang memiliki gerai-gerai makan kecil disita.

Terlalu banyak perkara yang kerajaan dahulukan untuk rakyat. Biarlah rakyat ini didahulukan. Didahulukan dalam menangani segala kepayahan dan kerumitan, biarlah rakyat yang hidup di bawah tahap kemiskinan merasa betapa peritnya hidup, nak saji makan malam sekeluarga pun berkira-kira nak makan apa. Biar rakyat rasa makanan yang enak bukan untuk mereka, tetapi untuk kaum-kerabat kerajaan yang memerintah.

Biar rakyat dididik bahawa kerajaan dan kaum-kerabat mereka yang memerintah berhak makan di hotel 5 bintang, berhak tinggal di kediaman-kediaman mewah. Biar rakyat tahu bahawa mereka mesti diperah keringat, supaya pihak memerintah dan kaum-kerabat mereka dapat hidup senang dengan memerah dan mencuri keringat rakyat. Rakyat kena kerja siang dan malam. Rakyat kena faham itu semua...kerana hakikatnya, RAKYAT DIDAHULUKAN!

Cuti persekolahan akan berakhir dan anak-anak akan memasuki musim persekolahan tahun 2010. Terlalu banyak wang perbelanjaan yang diperlukan untuk memulakan sekolah. Kalaulah RM100juta ITU (dua buah enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang itu berharga RM50 juta setiap satunya) dapat diagihkan kepada ibu-bapa di seluruh Malaysia di hari pertama persekolahan, pasti semua ibu-bapa merasa bertuahnya mereka menjadi rakyat Malaysia yang dapat mendaftarkan anak-anak masuk ke sekolah, anak-anak dapat belajar dan dapat duit lagi.

Tetapi bukan, jangan mimpi! PENCAPAIAN DIUTAMAKAN! Pencapaian untuk kroni diutamakan.

Dalam isu GST, mengambil contoh syarikat telekomunikasi yang besar, kerajaan masih memberi perlepasan cukai pada beberapa syarikat komunikasi tempatan yang sudah berjaya. Sehingga mereka mampu menawarkan perkhidmatan ke luar negara dan disenaraikan di Bursa Saham Malaysia. Perlepasan cukai itu menyebabkan syarikat-syarikat telekomunikasi terbabit mendapat keuntungan besar dan keuntungan besarnya juga adalah kerana tidak membayar cukai. Oleh itu, pencapaian keuntungan besar ini mesti diteruskan.

Tetapi, kerajaan kini kehabisan wang. Yang berpunca daripada ketirisan, rasuah, penyelewengan dan pembaziran wang rakyat kerana melaksanakan projek-projek yang tidak mendatangkan faedah sama-sekali kepada rakyat. Oleh itu, kerajaan yang inovatif terus memikirkan cara untuk mendapat duit, diperkenalkanlah GST: Gagau Semua Tempat, maka rakyatlah menjadi sasaran. Maka GST ini perlulah dikenakan pada rakyat.

RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Pemerintahan Islam yang tidak bercanggah dengan mana-mana ideologi, mengkehendaki agar setiap pemerintah mesti menyediakan beberapa perkara asas keperluan rakyat. Ini termasuklan tempat kediaman, pendidikan dan sistem ekonomi yang stabil yang dapat dinikmati oleh rakyat keseluruhannya. Akibat daripada kegagalan menyediakan prasarana ini, rakyat dan Negara tidak berasa aman dan selesa dan menanti untuk melakukan perubahan.

PAS dan rakan PR sebagai Pemimpin Perubahan mesti bersedia mengambil tanggung-jawab perubahan yang dinantikan ini dalam masa terdekat. Ahli dan pemimpin mesti berganding-bahu menunjukkan komitmen dan komited dalam penyaluran hasil-kerja yang berkesan.

PAS terutamanya sebagai ’The King Maker’ dan Muslimat khususnya yang telah membuktikan prestasi memberansangkan dalam banyak kerja-kerja kebajikan akan terus menggandakan tenaga dan menyemarakkan lagi usaha agar semua rumah di Malaysia ini diziarahi oleh Muslimat, samada dalam hal KBSM (perkahwinan, bersalin, sakit dan Kematian) atau MOSWA (orang miskin, OKU, Sakit, Warga Emas dan Armalah).

Insya-Allah Tahun Baru Hijrah 1431H ini, rakyat Malaysia mesti mengajak minda mengorak langkah berhijrah ke arena yang lebih baik. Allah hu Akbar!

HJH SALBIAH ABD WAHAB
Ketua Perangan
Dewan Muslimat PAS Pusat


No comments:

Post a Comment