Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

14 June 2009

ZIARAH LAJNAH KEBAJIKAN

Hari ini, 14 Jun 2009 Ketua Muslimat ditemani beberapa AJK Lajnah Kebajikan PAS Kawasan Kampar telah menzirahi satu keluarga saudara baru yang telah memeluk Islam 16 tahun yang lalu. Beliau tinggal di Kg Batu Berangkai, Kampar. Beliau ialah Puan Siti Fatimah bt Abdullah yang memeluk Islam 16 tahun yang lalu. Inilah kunjungan kedua Muslimat ke kediaman beliau selepas kunjungan pertama pada bulan puasa tahun lalu. Kehidupannya yang serba kekurangan di pondok yang kecil bersama seorang anak perempuannya yang masih belum menganut Islam. Anak perempuan tersebut yang menjaga beliau dengan pendapatan tidak tetap sebagai penoreh getah. Beliau memiliki 2 lagi anak iaitu Pn Nurulhuda Abdullah yang telah berkahwin dan tinggal di Pondok Pak Teh Grik. Seorang anak lelaki beliau juga tinggal di Batu Berangkai. Kepada para Muslimat yang berada di Kampar atau di mana saja, hayatilah hadis Rasulullah SAW :

من لم يهتم بأمور المؤمنين فليس منهم

Dan sabda Baginda lagi : المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بغضهم بعضا

Mereka yang beriman di antara satu sama lain saling bantu membantu , seolah-olah satu binaan yang kukuh. Macam mana binaan nak kukuh jika kita tidak pernah mengambil berat hal orang Islam lain atau jarang-jarang pedulikan mereka.

Kita sepatutnya mengambil berat dengan saudara baru sama ada yang baru memeluk Islam atau yang sudah lama. Nak diharapkan Majlis Agama Islam kadang-kadang sudah 'lost contact'. Mak Cik ini pun sudah bertahun tidak mendapat apa-apa bantuan dari Majlis Agama Islam. Ini peluang kita untuk pulihkan hubungan ukhuwwah sesama Islam. Sesuai dengan gagasan yang dibawa dalam muktamar PAS ke 55 yang lalu supaya semua ahli PAS dari pimpinan hingga ke akar umbi disarankan agar merperkasakan urusan berkaitan tarbiah dan dakwah. Malah ukhuwwah di kalangan kita ahli PAS pun mesti diperkukuhkankan. Lipatgandakan ziarah kebajikan, tarbiah dan dakwah di kawasan masing-masing. Inilah medium yang berkesan untuk mengajak sesiapa sahaja mendekati Islam. Carilah peluang untuk merapatkan hubungan silaturrahim antara kita agar matlamat perjuangan kita sentiasa dalam peliharaan Allah.

No comments:

Post a Comment