Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

23 April 2009

Kouta 30% Bumiputra di Sektor Perkhidmatan dihapuskan.

Kerajaan hari ini memutuskan untuk meliberalisasikan 27 subsektor perkhidmatan berkuat kuasa serta-merta tanpa sebarang syarat ekuiti dikenakan.

Ini bermakna syarat peruntukan ekuiti 30 peratus Bumiputra untuk subsektor berkenaan tidak lagi terpakai.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, subsektor yang diliberalisasikan itu adalah dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan.

Sektor perkhidmatan merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

Sektor ini juga mewakili 57 peratus dari jumlah pekerjaan di Malaysia.


Kita tunggu respon pejuang-pejuang UMNO yang pernah berarak di jalanan ketika MB Selangor dari Pakatan Rakyat mencadangkan dihapuskan kouta Bumiputera di UITM. Di mana Prowaris? Di mana pula Osman Bakar dan Badan Bertindak Perpaduan Melayu?

Retorik One Malaysia gagasan Najib mula menunjukkan taring. Kementerian Pembangunan Usahawan yang dahulu telah banyak membantu usahawan Melayu telah dimansuhkan. Kini Kouta 30% Bumiputera dalam perkhidmatan pula dihapuskan. Jika Perjuangan UMNO adalah untuk mempertahankan Melayu, mereka patut melangkah gagah menyanggah langkah Presiden UMNO ini...

No comments:

Post a Comment