Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

30 July 2009

BEZA DUA KEMATIAN

Salam buat rakan yang budiman! Dikedinginan malam, tak dapat ku lelapkan mata. Terkenangkan pelbagai peristiwa pelik bin ajaib sejak akhir-akhir ini. 16 Julai yang lalu kita dikejutkan dengan satu insiden yang cukup memilukan. Mendiang Teoh ditemui mati. Ada kata membunuh diri, ada kata kena bunuh. Ada yang kata dah mati baru dicampak ke bawah. Macam-macam andaian. Tetapi selagi pihak suruhanjaya diraja yang menyiasat kes ini tidak mengumumkan dapatannya, maka andaian itu tinggal andaian. Apa matlamat hidup Teoh dan apakah niat beliau bersama Pakatan Rakyat ? Kematian beliau akan disanjung dan dikenang jika perjuangannya untuk memberi kebaikan dan keadilan kepada rakyat tanpa mengira kaum, bangsa dan agama.

Tanggal 26 Julai, jam 11.25 malam pula kita dikejutkan dengan kembali ke rahmatullah Al Marhumah Yasmin Ahmad. Seorang pengarah filem terkenal. Tersohor bukan saja di bumi Malaysia, tetapi sampai keluar negara. Setiap yang bernafas pasti menemui ajalnya.

كل نفس ذائقة الموت dan
فاذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون
Apabila sampai ajal seseorang itu maka tidak akan terlewat atau tercepat walau sesaat.
Sebagai insan Muslim, semua perkara yang dilakukan mesti berlandaskan dan berpandukan agama. Nak berkarya, berlakun, mengarah, menari, menyanyi semuanya mesti berlandaskan agama. Kalau menyimpang dari landasan agama maka akan ditolak. Atas dunia bila ditolak tak menang anugerah. Di akhirat kalau ditolak oleh Allah amalan kita, maka tahulah di mana tempatnya. Oleh itu marilah kita sama-sama bermuhasabah dan saling ingat mengingati kerana fitrah manusia seringkali lalai dan alpa. Nasihat buat insan seni yang masih lagi berada dipuncak agar rujuklah pakar-pakar agama agar apa yang kalian lakukan tidak menyimpang dari hukum Allah Taala dan peraturanNya. Rasulullah telah tinggalkan kita dengan dua khazanah yang amat penting . Hayatilah hadis ini :
تركت فيكم أمرين ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا أبدا كتاب الله وسنة نبيه

No comments:

Post a Comment