Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

30 July 2009

HUJAH 28 JULAI

Meremang bulu roma saya apabila mendengar dua panelis yang dijemput dalam rancangan HUJAH di TV malam Selasa lepas. Kedua-dua ahli panel merumuskan antara lain ialah :
- undang-undang di Malaysia masih menggunakan undang-undang British sebelum dari merdeka
- mengapa tidak ada common law yang berwajah Malaysia(pada tafsiran penulis ialah undang- undang yang dibuat mengikut acuan Malaysia mengambil kira hak dan kepentingan orang Melayu yang bergama Islam)

- mengapa zaman Natrah dulu orang Melayu yang beragama Islam amat mengambil berat tentang isu murtad ? Kenapa sekarang orang Melayu merelakan diri untuk dimurtadkan contohnya Lina Joy. Itu kata Datin Fatini Yaakub.

- Apa yang jelas rumusan mereka ialah apakah peranan kerajaan yang ada pada hari ini lakukan untuk menghalang umat Islam dari dimurtadkan.

- Prof. Datuk Dr. Zaleha Kamarudin Dekan Kulliyyah Undang-undang UIA menegaskan bahawa kita ingin melihat Malaysia dipimpin oleh syariah. Kita banyak bijak pandai dalam pelbagai bidang khususnya bidang syariah dan undang-undang. Rujuklah kepada mereka kerana kita tidak akan sesat jalan jika ulama' yang inginkan kebenaran dijadikan pembimbing dan penunjuk jalan.

- Oleh itu, marilah bersatu atas dasar Islam kerana agama yang diredoi di sisi Allah ialah Islam.

No comments:

Post a Comment