Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

01 August 2009

ISA - AKTA ZALIM

Alhamdulilah, hari ini seperti yang telah dirancang setahun yang lalu Himpunan Mansuhkan ISA(GMI) berjaya diadakan. Walaupun perhimpunan secara aman, dijamin oleh perlembagaan kita tetapi nampaknya perhimpunan ini bertukar menjadi ganas. Berpuluh-puluh NGO dan parti-parti politik serta indivitu turut serta. Diberitakan hampir 100 ribu hadir dengan pelbagai cara dan saluran untuk sama-sama melahirkan perasaan tidak puas hati kepada pemerintah bahawa akta ISA ini adalah akta yang amat zalim dan sudah tidak sesuai lagi kini. Yang membanggakan kita pimpinan Gerakan pun sama-sama menolak akta zalim ini. Cuma mereka tidak sempat menghantar memorandum mereka kepada pihak Istana Negara. FRU dan pihak SB berpusu-pusu mengepung, menangkap, menyembur gas pemedih mata dan tidak kurang mereka yang terlibat, dipukul untuk meleraikan himpunan. Apa pun yang dilakukan, semangat para mujahid ini cukup kental. Bukan semua mereka yang hadir berdemontrasi ini mempunyai sanak saudara yang di 'ISA'kan, tetapi atas kesedaran mereka yang tinggi, bahawa akta yang zalim ini mesti sama-sama dihapuskan. "Toiong menolonglah kamu untuk kebaikan ..."
Allah berpesan kepada kita lagi bahawa : "janganlah kamu cenderung kepada mereka yang melakukan kezaliman, kelak kamu akan disambar api neraka."

Kata Datuk Zahid Hamid, dia pun pernah kena tahun 1998 dulu. Mereka yang ditahan dalam ISA cuma untuk disoal siasat sebelum dibawa ke mahkamah. Adakah tempoh tahanan reman untuk disoal siasat menjangkau 8 tahun? Itu yang berlaku kepada salah seorang ahli PAS Mat Sah yang masih ditahan kini di Kamunting. Bercakaplah berdasarkan fakta. Jangan cuba mengabui mata orang ramai dan rakyat Malaysia. Dalam undang-undang Islam kesalahan dibuktikan di mahkamah dengan bukti-bukti yang nyata dan saksi yang boleh dipercayai atau adil. Jika tidak ada bukti nyata tentang kesalahan seseorang, mereka wajar sangat dibebaskan. Jadi undang-undang apa yang digunakan di dalam ISA ini wahai Datuk? Untuk menjamin kestabilan ekonomi dan politik katanya. Fikirkanlah sama-sama. Berilah sokongan kepada mereka yang ditahan pada hari ini. Doakanlah supaya mereka ditetapkan pendirian dan diteguhkan iman. Hapuskan ISA !!

No comments:

Post a Comment