Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

15 August 2009

Hina Islam?



Kenapa Datuk Shahrizat begitu marah dengan Tuan Guru? Selama 50 tahun orang bukan Islam di Malaysia berada di bawah naungan kerajaan BN mengapa mereka tidak memberi memahamkan orang non Muslim tentang Islam secara keseluruhannya? Kononnya Tuan Guru tidak peka dan tidak marah dengan kenyataan orang yang menghina Islam. Kalau non Muslim tak faham tak janggal kerana dalam era Pakatan Rakyatlah mereka mula memahami ajaran dan ciri-ciri agama Islam.

Wahai Datuk Shahrizat, tidak mengamalkan hukum hakam dan peraturan yang Islam gariskan iti juga menghina Islam. Yang bercakap tu tudung separuh kepala saja. Sedangkan ayat mengenai kewajipan bertudung dan menutup aurat ada dalam surah an Nur. Itu tak hina Islam namanya.

Tidak memberi royalti minyak kepada kerajaan Kelantan sedangkan dah sah telaga minyak tu berada hanya 150 km dari Pengkalan Kubur. Apakah itu tidak zalim. Iti hak rakyat. Seperti mana rakyat Terengganu, Sarawak dan Sabah boleh menikmati hasil mahsul negeri maka begitu juga Kelantan. Kenapa dinafikan hak mereka. Bila Kelantan tak maju seperti negeri lain walaupun Kelantan bukan negeri yang termiskin, dikatakan Tuan Guru tak pandai memerintah.
Berlaku adillah wahai pimpina BN.
اعدلوا هو أقرب للتقوي
Allah berfirman : berlaku adillah kerana adil itu lebih hampir kepada taqwa.

Kalau ada pula non Muslim baca ayat ini seperti yang berlaku dulu marahkan mereka. Tetapi apa sumbangan kita, orang Islam untuk memahamkan mereka tentang norma-norma dan tuntutan Islam, kalau bukan kita?. Kalau pimpinan BN pun tak faham maka pergilah menuntut ilmu dari mana-mana guru yang muktabar dan ulama' baik. Insya Allah mudah-mudahan Allah beri kefahaman kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment