Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

02 August 2009

SEKELUMIT UJIAN

Alhamdulillah, himpunan mansuhkan ISA telah berlalu. Kerajaan sedang memerhatikan impak dari peristiwa bersejarah ini. Kalau ikut para peniaga semuanya tidak menguntungkan. Mereka masih belum menyedari bahawa perjuangan orang ramai dari pelbagai lapisan umur dan datang dari ceruk rantauhanya dengan satu tujuan iaitu untuk sama-sama menunjukkan perasaan tidak suka dan tidak puas hati terhadap akta yang hampir 50 tahun bertapak di Malaysia.
Apa yang mereka lakukan wahai para peniaga dan usahawan adalah sesuatu yang tidak bercanggah dengan perlembagaan dan agama. Bahkan anggota keselamatan sepatutnya melindungi orang awam dari dicabul dan diperlakukan dengan ganas. Ledakan manusia yang datang tanpa senjata tetapi hanya membawa kain rentang, air, baju hitam atau merah, topi dan lain-lain yang sama sekali tidak membahayakan sesiapa. Dalam masa yang sama pihak keselamatan berhadapan dengan golongan Ah Long, Mat Rempit, peragut, perogol, penyamun pecah rumah, penyeldup dadah, pembunuh tetapi atas arahan maka tumpuan mereka kepada golongan yang tidak melakukan kesalahan. Inilah negara Malaysia yang dikatakan aman dan damai.

Apayang menyedihkan ada remaja berumur 16 tahun ditahan reman 4 hari. 2 remaja lain pula masing-masing berumur 13 tahun bukan setakat bermalam di lokap tetapi tidak diberi makan. Apakah tujuan pihak keselamatan berbuat demikian. Inikah slogan 'One Malaysia' yang dilaungkan oleh PM dan semua pimpinan Barisan Nasional. Inikah tandanya rakyat didahulukan atau hanya kroni didahulukan? Suami antara mereka yang ditahan di Jalan Kinabalu berdekatan dengan Bank Negara. Mereka ditangkap bersama dengan Dr.Mujahid dan beberapa orang piminan lain.
Sudahlah mata pedih dengan gas pemedih mata, badan pula panas dan pedih dengan semburan air dari water canon yang mengandungi asid. Bayangkan apa yang berlaku kepada golongan warga emas dan kaum wanita. Menggelupur kesakitan. Suami melihat di depan mata bagaimana seorang budak lelaki seusia 11 tahun lebih kurang disepak oleh polis. Berguling-guling remaja berkenaan.
Semasa berada di Kem Tahanan FRU Cheras mereka disergah oleh pihak berkuasa. Ada yang bercakap dengan nada yang sombong dan keras. Beginikah profesionalismanya pihak keselamatan wahai Datuk Hishamuddin ? Jika tidak ada kesalahan, lepaskan sahaja orang ramai yang ditahan itu. Akhir sekali setelah ditanya maklumat peribadi, masing-masing dilepaskan pada waktu maghrib kecuali 63 orang yang dihantar ke pelbagai lokasi yang tertentu.
Begitulah sekelumit ujian Allah untuk hambaNya yang terpilih. Allah menguji hambaNya yang Dia suka. Mudah-mudahan ujian yang sekelumit ini mampu memberi daya tahan dan daya juang lebih kental di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment