Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

16 August 2009

PERJUMPAAN BLOGGERS - KEM HANIFA, GOPENG

Lajnah Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Perak telah menganjurkan satu perjumpaan bloggers PAS negeri Perak bertempat di Kem Hanifa (dulu dikenali sebagai Dusun Pak Kholil) . Himpunan santai itu diadakan pada 15 Ogos, 2009 jam 3 petang. Turut hadir ialah ADUN Titi Serong, Drs. Kahlil Idham Lim dan Dr.Khairudin Datuk Abdul Malik, Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri. Program tersebut dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Ustaz Abu Bakar. Al Fadhil Ustaz antara lain menyebut bahawa bloggers merupakan pada pendakwah. Oleh itu, berita yang ditulis mestilah tepat dan benar. Jangan sekali-kali berbohong. Jangan jadi seperti pemimpin UMNO, tiap-tiap hari berita yang dimuatkan dalam media cetak dan elektronik milik mereka tidak boleh dipercayai. Semua kenyataan pimpinan kita diputarbelit.

Dua malam lepas semasa sedang menonton TV sepintas lalu, Muhyidin Yasin mengumumkan yang UMNO akan menggunakan taktik dan strategi yang sama di Permatang Pasir seperti yang pernah mereka lakukan di Manik Urai.

Nanti berbondong-bondonglah kaum wanita ke kedai-kedai emas dan anak-anak muda ke kedai telefon bimbit selepas hari mengundi. Ini kerana UMNO ingin memenuhi janji mereka kerana mengundi UMNO dalam PRK Manik Urai. Hairan juga kita ya, kenapa masa depan Islam dan negara digadai demi habuan duniawi seperti emas dan telefon bimbit yang hanya akan lenyap tidak berapa lama. Rasuah pilihanraya akan berkumandanglah di mana-mana. Entah jambatan apa pula akan diberikan kepada pengundi di sana.

Sambung Ustaz Abu Bakar lagi bahawa para blogger perlu mendapat berita yang benar dan sahih dari sumber yang boleh dipercayai. Kerana apa yang kita tulis tidak hanya terhenti di dalam blog sahaja tetapi akan dinilai oleh Allah Taala di akhirat.

Elakkan dari menghina dan menghentam membuta tuli. Bercakaplah dengan nada yang baik dan penuh hikmah kerana Allah memerintah Nabi Allah Musa dan Harun untuk menyampaikan dakwah kepadanya, Allah berfirman :
اذهبا الي فرعون انه طغي
dan dihujung ayat Allah mengarahkan kedua-dua nabi ini agar berkata dengan kata-kata yang lunak. Walaupun kita perlu menggunakan kata-kata yang baik semasa menyampaikan mesej dakwah tetapi tidak bererti jika kita dihina kita tidak boleh mempertahankan diri. Inilah gunanya jika para blogger mempunyai ilmu. Tahu untuk berhujah dan berdebat dengan cara profesional dan ilmiah. Inilah yang diutarakan oleh Dr.Kahirudin bahawa para blogger PAS perlu menguasai pelbagai bahasa asing seperti Inggeris, Cina dan Tamil untuk menyebarkan maklumat kepada semua melalui media alternatif ini.

Perjumpaan ini dihadiri oleh 27 orang bloggers yang mewakili tiap-tiap kawasan. Diakhir sesi para blogger diminta memperkenalkan diri masing-masing. Program tamat pada jam 5 petang dan para hadirin dijemput menikmati buah durian yang dibawa oleh YB Khalil Idham Lim dari Parit. Semoga perjumpaan ini membuka minda dan jiwa kita untuk terus menyebarkan dakwah, fahaman dan dasar perjuangan PAS kepada semua sama ada ahli dan para penyokong.

No comments:

Post a Comment