Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

18 August 2009

ULAMA VS ULAMA

Baru semalam saya berbincang dengan suami apa yang bakal dijawab oleh mereka yang pro UMNO. Hari ini hampir 5 minit berita jam 8 malam memaparkan jawapan-jawapan mereka berkaitan kata-kata Tok Guru tentang penyokong UMNO. Tok Guru kata para penyokong fahaman UMNO yang memisahkan urusan ugama dan pemerintahan . Beliau tidak menyebut tentang ahli UMNO. Hal berkaitan masuk syurga dan neraka bukan urusan manusia, tetapi urusan Allah Taala. Tetapi sebagai manusia yang bergelar ulama walaupun Tok Guru tidak pernah mengaku dirinya ulama berkata berdasarkan ilmu beliau. Ciri-ciri seseorang itu ahli neraka memang boleh dilihat dari cara hidup dan amal ibadat yang dilakukan. Itu secara luaran sahaja. Kalau seseorang itu ikhlas amalkan cara hidup Islam tentulah mereka tidak akan melakukan sesuatu yang bercanggah dengan ajaran agama.
Kalau kita membaca buku 20 perkara yang menyebabkan iman seseorang terbatal kita akan faham. Mufti Perak pun turut membaca media arus perdana milik UMNO yang sudah tentu tidak akan menulis berita yang benar. Banyak sangat berita yang dimuatkan di dalam akhbar mereka yang salah atau sengaja diputarbelitkan. Bahkan akhbar yang berkenaan telah pun memohon maaf dari Tuan Guru. Takkanlah seorang mufti hanya mengambil sikap "tabayyun" atau mengenalpasti kesahihan berita dari akhbar yang begitu? Rujuklah tuan punya tubuh untuk mendapatkan kepastiaan. Bukankah Allah telah mengajar kita bahawa
ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا علي ما فعلتم نادمين .
Begitu juga dengan jawapan Menteri Agama Datuk Zahid Hamidi,"... hanya mereka yang beriman dan bertaqwa sahaja yang akan masuk syurga". Apakah erti iman itu dan apakah maksud taqwa itu. Bukankah iman itu pengakuan dengan hati, ikrar dengan lidah dan beramal dengan perbuatan? Amal dengan perbuatan itu cukupkah dengan rukun Islam yang lima? Islam dibina di atas asas lima perkara. Maknanya banyak lagi cabang-cabang amalan yang berada di bawah lima perkara tadi.
Saya minta Datuk belajar dan bertanyalah dari Datuk Dr.Mashitah Ibrahim house mate saya semasa di Mesir dulu. Saya masih ingat lagi diantara kata-kata beliau semasa kami sama-sama bermunaqasyah untuk peperiksaan di Uni. Al Azhar bahawa ,..."tanda-tanda ilmu yang tidak diberkati Allah ialah kita tidak mengamalkan ilmu kita untuk kebaikan dunia dan akhirat. Masa tu terjadilah fitnah ilmu. Beliau menambah lagi dengan membahasakan dirinya Kak Shitah, bahawa dia takut kerana "kitmanulilmi syaitaon akhros". Sembunyi ilmu yang benar jadi syaitan bisu nanti.
TAQWA
Taqwa kepada Allah dengan melakukan apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang Allah larang dalam semua aspek kehidupan. Dalam politik, ekonomi, pendidikan, sosio - budaya dan lain-lain. Adakah dasar parti UMNO mengikut dasar Islam. Kalau kita sebagai kerajaan, mengaku Malaysia sebagai Daulah Malizia seperti yang disebut semasa Musabaqah Tilawah al Quran baru-baru ini. Sepatutnya sebagai kerajaan, berilah kefahaman kepada semua parti yang dianggotai oleh semua bangsa bahawa Islam itu cantik. Islam itu tertinggi dan tidak ada yang lebih tinggi dan mulia darinya. Apa yang pemimpin Malaysia lakukan 50 tahun yang lalu untuk memahamkan rakyat-rakyat sama ada Melayu atau bukan Melayu.
Nabi Mohammad SAW berbangsa arab dan nabi sayang bangsa Arab, tetapi Baginda tidak berjuang di atas dasar bangsa Arab dan Baginda memusuhi ideologi dan pegangan bapa saudaranya Abu Talib bukan kerana bangsa, tetapi kerana aqidah. Abu Talib merupakan bangsa Arab yang engkarkan Allah kerana tidak menerima ajaran Islam hingga ke akhir hayat. Adakah Nabi Mohammad seorang yang khianat bangsa Arab?
Wahai rakan-rakan seagama sekelian ! Allah menyuruh kita berpegang teguh dengan tali Allah iaitu agama Islam yang dditurunkan oleh Allah kepada Nabi Mohammad, sekarang kitab mana yang orang UMNO pakai untuk mengatakan dasar dan amalan mereka tidak bercanggah dengan agama.
Tengoklah cara membendung H1N1, sepatutnya kalau mengikut hadis, penyakit yang berjangkit seperti taun cara membendungnya ialah "ika kamu berada di bumi yang terkena wabak jangan kamu keluar darinya, jika kamu berada di negeri yang belum dijangkiti jangan kamu pergi ke negeri tersebut". Begitulah mafhumnya lebih kurang.
Rasulullah meninggalkan dua harta pesaka yang amat bernilai iaitu al Quran dan SunnahNya. Sesiapa yang berpegang teguh dengan kedua-duanya tidak akan sesat selama-lamanya.
Apa rahsia nabi menggunakan "Lan Tadhillu abada". Perkataan "Lan" dalam Bahasa Arab menunjukkan bahawa nafi selama-lamanya. Selamanya tidak akan tersesat. Saya yakin bahawa
Ustaz Jamil Khir Baharum cukup arif dengan bab ini. InsyaAllah beliau tidak akan menyanggah fakta ini.

No comments:

Post a Comment