Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

26 August 2009

TAZKIRAH RAMADAN

Selamat berpuasa diucapkan kepada semua blogger di mana sahaja mereka berada. Moga puasa ini dapat menjana amal ibadat yang berlipat ganda. Golongan Muslimin muslimatlah yang paling bertuah atas dunia ini apabila tibanya bulan Ramadan. Bulan yang menjanjikan pelbagai 'bonus dan jualan murah' dan 'mega sale' di mana-mana tempat sama ada di rumah sendiri, surau, masjid dan lain-lain. Bulan inilah bulan yang dapat melatih dan mnertarbiah mental, fizikal dan rohani agar patuh kepada Allah dalam semua keadaan. Bagi yang baru balik dari 'jihad' di Permatang Pasir tahuniah diucapkan. Berjaya atau tidak bukanlah ukuran, tetapi kerja kuat semua peringkat dari semua parti komponen PR telah membuahkan kejayaan yang amat bermakna kepada kita para pendokong Jamaah Islam. Masing-masing punya habuan yang tersendiri mengikut niat dan berat ringan kerja yang dilaksanakan.

Teringat saya tentang tazkirah yang disampaikan oleh SU Lajnah Tarbiah Negeri Perak Ustaz Dahlan pada malam kedua Ramadan minggu lepas. Cukup sedap kupasan mengenai mereka yang tidak mahu mendengar tazkirah di bulan mulia ini. Mereka ini disifatkan Allah akan menghadapi kehidupan yang kacau bilau. Semua perkara yang dilakukan tidak mendatangkan kebaikan atau nilai mata di akhirat. Nampak di atas dunia tidak ada masalah anak-anak menjadi, kehidupan mewah dengan rumah dan kereta besar. Tidak pernah pula diuji dengan sakit demam yang kritikal. Jadi tidak ada petanda apa yang mereka lakukan, sebagai balasan atau amaran Allah.

Kumpulan yang berpaling dari mengingati Allah ini akan Allah dibangkitkan dalam keadaan buta. Berhujahlah kumpulan ini di hadapan Allah dengan soalan : kenapa kamu bangkitkan kami dalam keadaan buta sedangkan kami semasa di dunia dulu dalam keadaan celik ?

Mereka inilah orang-orang yang tidak percaya ayat-ayat Allah dan mendustakannya. Para mufassirin menyebut bahawa mereka dusta dengan apa yang diturunkan itu bermaksud tidak yakin dengan aqidah dan syariah Allah.

Allah SWT. juga telah melabelkan orang yang engkar dengan undang-undang dan peraturan Allah sebagai binatang ternakan iaitu seperti babi, lembu, kerbau dll. Siapakah mereka itu?
Mereka itu ialah orang mempunyai hati tetapi tidak mahu mengerti tentang kebenaran ayat-ayat Allah, ada telinga tetapi tidak mendengar kebenaran yang disampaikan, ada mata tetapi tidak mahu melihat tanda-tanda kekuasaan Allah di muka bumi, mereka ini adalah seperti binatang ternakan bahkan lebih sesat.

Oleh itu kata Ustaz lagi, bagi penghuni Taman Sentosa dan yang berdekatan, dengarlah seruan dakwah ini kerana beliau telah menyampaikan. AJK Surau pun telah menjalankan amanah dengan menganjurkan tazkirah agar muslimin muslimat setempat memahami tuntutan Islam ke atas mereka khususnya sepanjang bulan Ramadan ini.

Banyakkan ibadat sunat disamping menjaga ibadat khusus. Pahalanya sangat banyak. Bonus berlipat ganda. Bagi kaum HAWA pula jangan nampak bonus jualan murah di Super Market dan gedung kain juga kedai intan berlian sahaja. Belilah jika diperlukan ala kadar. Ingatlah tanggungjawab kita amat berat dalam melaksanakan tugas dan tuntutan Allah. SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA!

No comments:

Post a Comment