Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

21 May 2009

Cerita sebelum Mahkamah Rayuan bersidang...

Oleh : Rajasedaka

Mahkamah Rayuan akan bersidang mulai 9.30 pagi ini untuk menentukan MB yang benar-benar sah . Walaupun Mahkamah Tinggi telah memutuskan Ir Hj Nizar adalah MB yang sah, Dr Zamry berjaya mendapat perintah penangguhan perlaksanaan keputusan sehingga ia merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi itu.

Seorang sahabat yang tengin UMNO juga pening dan bertanya teman apa yang menjadi isu di mahkamah hari ini? Teman pun cerita ler mengikut kronologi peristiwa. Tak puashati beliau kerana penegasan teman yang Ir Hj. Nizar masih MB kerana keputusan Mahkamah Tinggi yang lalu memutuskan Nizar sebagai MB yang sah belum terbatal, cuma ditangguhkan perlaksanaan. Sekaligus mahkamah rayuan memberi kuasa kepada MB yang tak sah sehingga rayuan Zamry didengar di Mahkamah rayuan pada hari ini.

Dia kata saya bias dalam memberikan maklumat. Terpaksa saya buat analogi.

Ada sepasang suami-isteri nama Mat dan Leha. Hidup bahagia. Tetiba ada seorang lelaki, Zam melarikan Leha, isteri Mat. Kemudian Zam ni mengaku Leha isterinya. Bapa Mertua Mat pun join sekali dengan Zam. Malah memashyurkan Zam sebagai suami baru Leha.
Mat bawa kes kemahkamah. Hakim memutuskan Mat sebagai suami Leha yng sah. Kata hakim, bapa mertua tidak boleh membuang menantunya jika menantunya itu enggan melepaskan Leha.
Zam dengan cepat merayu kepada mahkamah rayuan. Rayuan diluluskan. Kata hakim rayuan, biar ler si Zam dan si Leha tu bersama. Mat enggan mengalah, dia merayu pulak supaya perintah hakim rayuan itu diketepikan. Zam pulak berjuang untuk mengenepikan perintah mahkamah yang menyatakan Mat adalah suami Leha yang sah...

Terdiam sekejap sahabat UMNO tu. Kemudian dia menjawab. "Analogi hang tak betul, mana sama kes nikah kahwin dalam kes perebutan kuasa di Perak ini. Nizar kena terima kuasa ADUN yang majoriti! ......bla, bla...."

Saya membiarkan dia menyambung hujah-hujah yang dipetiknya dari surat khabar .

"Kita tunggu sahaja keputusan mahkamah Rayuan ." gesa saya meringkaskan cerita.
"Kul berapa boleh tahu keputusan? tanyanya. Macam ler teman nih orang Ghani Patail.
"Kalau rayuan Nizar tu lambat ler sikit...tapi kalau rayuan Zambry, macam hari tu ler kut, ekpres, pantas dan cepat!!"
Dia tersengih lagi.

No comments:

Post a Comment