Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

04 May 2009

Menanti episod penuh drama 7 Mei

Rakyat Perak menanti tarikh 7 Mei ini dengan penuh minat. Ia menjanjikan drama dan episod yang penuh suspen di luar dan di dalam DUN Perak. Bunga-bunga episod gawat itu telah bermula. Jika Tuan Speaker telah memberi kebenaran kepada semua Media untuk mengikuti dan membuat liputan persidangan DUN, pihak Jabatan Penerangan Negeri pulak mengeluarkan senarai media yang dibenarkan. Yang tiada dalam senarai dilarang masuk. Tuan speaker bertindakbalas dengan membuat pengumuman meminta wakil media yang dilarang itu membuat surat memohon kepada beliau.

Beliau memetik standing order 84, DUN Perak:

Standing Orders 84, State Legislative Assembly of Perak darul Ridzuan

"Mr. Speaker may grant a general permission to the representative of any journal
to attend the sittings of the Assembly under such rules as he may from time to time
make for that purpose. If such rules are contravened, such permission may be revoked."


Ternyata kuasa membenarkan pihak luar memasuki DUN ialah kuasa speaker. Arahan Setiausaha Kerajaan Negeri yang melarang sebahagian pihak media memasuki DUN adalah satu tindakan menyalahi kuasa.

Pihak BN juga telah menyediakan pengganti Speaker yang sedia ada. Beliau adalah S. Ganesan. Jika dahulu, ketika Pakatan Rakyat melantik V. Sivakumar sebagai speaker, UMNO melenting kononnya lantikan itu menghina Melayu kerana belum ada dalam sejarah Perak . Mereka mendakwa PR meletak maruah Melayu di bawah seorang Speaker India beragama Hindu. Sentimen perkauman dimainkan UMNO agar rakyat menolak Pakatan Rakyat.

Kini UMNO menjilat ludahnya kembali. Takkan UMNO tidak dapat membezakan yang mana India dan yang mana Melayu dalam kumpulan mereka. Mereka sanggup memainkan sentimen perkauman bila tersepit dan melupakannya bila ada kepentingan.

Episod lebih menarik menanti anda pada 7 MEI. Pastikan anda tidak terlepas. Jom kita ke Ipoh!

No comments:

Post a Comment