Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

01 May 2009

SELAMAT HARI BURUH -CUTI YANG TAK CUTI

Salam untuk semua. Hari ini hari buruh. Selamat Hari Buruh. Tapi sebagai cikgu mana boleh rehat. Di sekolah, di rumah atau di mana saja asyik fikirkan anak murid. Bayangkan budak2 kelas 1 c dan 2 c. Kelas yang paling bawah di sekolahku. Ada kawan-kawanku mencadangkan pada kerajaan la, kalau lah mereka ini dikenalpasti kebolehan dan keupayaan mereka dalam apa-apa bidang kemahiran seperti memasak, baiki motor atau apa2, dari sekarang mereka ditempatkan di situ. Sebab mengikuti pelajaran yang terpaksa membaca, menulis, mengira dan Bewrapa banyakkena faham apa yang dibaca untuk diluahkan dalam peperiksaan amat menyusahkan mereka. Bila mereka dah tak minat sebab tak dapat kuasai kemahiran itu maka dalam peperiksaan apa yang mereka nak tulis ? Kosong la jawabnya. Jadi masa cuti ni, aku tengah perah otak macam mana nak membantu pelajar-pelajarku yang 16 orang dari kelas 2 Cempaka ini. At least mereka boleh menjawab sikit2 dalam peperiksaan. Paling tak boleh sangat biarlah mereka dapat solat dan membaca bacaan dalam solat yang wajib, tahu niat puasa dan tahu bahagian2 mandi dan niatnya.

No comments:

Post a Comment