Ayat

"Dan orang-orang yg beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagi yang lain. Mereka menyuruh mengerjakan yang makruf , mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah maha perkasa lagi maha bijaksana."
" Allah menjanjikan kepada org-org yg mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang dibawahnya mengalir sungai2 kekal mereka didalamnya, dan mendapat tempat2 yg bagus di syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar. Itu adalah keberuntungan yang besar"....surah At Taubah. Ayat 71 dan 72

06 May 2009

Kes Ragut membimbangkan...

Berita kematian mangsa ragut Jamilah Selamat dari Ayer Hitam Johor amat menyedihkan kita. Mangsa ragut yang sedang mengandung 2 bulan ,yang akan menyambut hari jadi ke32, Isnin ini koma apabila terjatuh dari motosikal yang ditunggangnya setelah diragut dua lelaki yang menaiki motosikal.

Peragut sekarang sudah jadi pembunuh.

Seorang kawan menumpang kancil sahabatnya dan duduk di sebelah pemandu. Bila kancil tu berhenti dekat traffic light, sempat lagi mamat motor meragut beg tangan yang berada di atas ribanya. Pantang ada peluang!

Seorang lagi sahabat yang bertugas sebagai guru di kampar ini mulai risau untuk mengambil wang di Mesin ATM. Beliau telah bersuami tetapi suaminya bekerja di negeri lain.
"Takut saya nak ke ATM, duit dah nak abis ni"
"Akak jangan bawa handbag...bawa purse je ler" Cadang seorang kawan.
"Akak balik tukar pakai seluar je lah..Tak payah bawak handbag!" Cadang sorang lagi sahabat.
"Takper ler akak..jom saya temankan" seorang lagi sahabat menghulur bantuan.

Keselamatan diri merupakan hak asasi setiap Rakyat Malaysia, tetapi kaum wanita masih lagi dilihat sebagai lemah dan mudah untuk dibuli atau dikacau. Penjenayah, terutama kes ragut memandang wanita sebagai sasaran utama.

Tema Hari Wanita Antarabangsa tahun ini ialah Wanita dan Lelaki Bersama-sama Menghentikan Keganasan Terhadap Wanita dan Anak Gadis. Penyelesaian isu ini bukan tanggungjawab satu pihak semata-mata. Setiap hari ada kes wanita menjadi mangsa keganasan domestic, kes ragut dan pelbagai gangguan dan jenayah seksual di dalam atau di luar tempat kerja. Justeru, wanita perlu melindungi diri sendiri dan dilindungi . Isu keselamatan wanita merupakan isu sosial yang mesti diambil berat oleh semua pihak sama ada wanita atau lelaki, kerajaan atau orang awam.

1 comment:

  1. hey lembu betina...
    kau ni kan dah sunat ke belum.. kalau belum sunat, aku nak sunat lagi sekali...

    kau tahu ke erti majoriti dalam politik? lembu betul la kau ni...

    ReplyDelete